02126200949

اگر شما هم اضافه وزن دارید و میخواهید از یک روش سریع کاهش وزن استفاده کنید، شاید اسم داروهای تزریقی لاغری مثل قلم های تزریقی ملیتاید، اوزمپیک و مانجارو را شنیده باشید. که با استفاده از مکانیسم کاهش اشتها باعث کاهش وزن می شوند.

داروهای تزریقی لاغری مختلفی با اسامی تجاری متفاوت در بازار وجود دارند که از جمله مؤثرترین آنها داروی مانجارو است. مانجارو حاوی داروی تیرزپاتاید می باشد و توسط FDA (سازمان غذا داروی آمریکا) برای درمان دیابت تائید شده است. هفته ای یک بار تزریق می شود و جدید ترین داروی درمان دیابت در دنیا است. در مورد مانجارو در مقاله ای دیگر کامل توضیح داده شده است، می توانید مطالعه نمایید.

 نمونه ای دیگر از این دارو ها، قلم اوزمپیک است که حاوی داروی سماگلوتاید می باشد.

مورد دیگر قلم های ملیتاید، ویکتوزا و ساکسندا هستند که هر سه اینها حاوی یک نوع دارو به اسم لیراگلوتاید می باشند. لیراگلوتاید هم مثل سماگلوتاید آنالوگ GLP1 است.

حالا این ها چه تفاوتی با هم دارند و چطور باعث کاهش وزن می شوند ؟

GLP1 نوعی هورمون است که به طور طبیعی در بدن ما وجود دارد و به تحریک ترشح انسولین کمک می کند. همچنین روی مرکز اشتها اثر می گذارد و باعث کاهش اشتها می شود. داروهای لیراگلوتاید، سماگلوتاید و تیرزپاتاید آنالوگ GLP1 هستند؛ یعنی مانند هورمون GLP1 در بدن ما عمل می کنند و باعث تحریک ترشح انسولین و کاهش اشتها می شوند.

این دارو ها با دو مکانیسم باعث کاهش وزن می شوند. یکی از مهمترین این مکانیسم ها کاهش اشتهاست. وقتی غذا کمتر مصرف شود،  کاهش وزن اتفاق می افتد. مکانیسم دوم این داروها افزایش زمان تخلیه غذا از سیستم گوارش است. وقتی که زمان تخلیه غذا از سیستم گوارش و معده افزایش می یابد، شخص مدت زمان طولانی احساس سیری دارد در نتیجه میزان غذای مصرفی کاهش می یابد و به دنبال آن کاهش وزن اتفاق می افتد.

ملیتاید مدل ایرانی داروهای ویکتوزا و ساکسندا است. هر سه این داروها حاوی یک نوع دارو به اسم لیراگلوتاید هستند. اما تفاوتشان در این است که، فقط مدل ساکسندا رسما برای درمان چاقی تایید شده و دو مورد دیگر یعنی ویکتوزا و ملیتاید برای درمان دیابت تایید شدند اما برای لاغری هم کاربرد دارند.

نحوه تزریق آمپول ملیتاید چگونه است؟

آمپول ملیتاید هم یکی از داروهایی است که باید به صورت کاملا کند وارد خون شود. از این رو تزریق زیر جلدی یکی از روش های ایمن و کاربردی برای مصرف این آمپول است. در ادامه، نحوه تزریق آمپول ملیتاید را شرح می دهیم.

1_ دست های خود را به خوبی با آب و صابون بشویید.

2_ در هنگام تزریق باید آرامش خود را حفظ کنید و تحرک نداشته باشید.

3_ محل تزریق را تمیز کنید یعنی با پد الکلی ضدعفونی شود.

4_ محل تزریق اگر ران، شکم، اطراف ناف و یا بازو باشد آن ناحیه را با انگشت اشاره و شست گرفته و فشار دهید.

5_ سوزن را در پوستی که با انگشتان خود گرفته اید فرو کنید. (سوزن سرنگ آمپول ملیتاید مشابه سرنگ انسولین است)

6_ تزریق را به آرامی و در طول 2 تا 3 دقیقه انجام دهید. زیرا دارو باید به کندی به بافت پوست تزریق شود تا درد ایجاد نشود.

7_ در حین تزریق، دم و بازدم های آهسته داشته باشید.

8_ پس از تمام شدن تزریق سوزن را به آرامی خارج کرده و محل تزریق را دوباره با پد الکی ضد عفونی کنید.

مصرف قلم های تزریقی لاغری هیچ وقت نباید خودسرانه باشد و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود. دارو برای هر شخص از یک دوز مشخص شروع شده و طی هفته های بعدی دوز دارو افزایش می یابد .

عوارض داروی ملیتاید چیست؟

همچنین آمپول ملیتاید می تواند یک سری عوارض داشته باشد که در صورت بروز علائم حتما باید به پزشک مراجعه شود و در صورت لزوم دارو قطع شود؛ یکی از مهمترین عوارضی که ممکن است داشته باشد، کاهش و افت قند خون هست. چون گفتیم که این دارو یک دارو برای درمان دیابت است و می تواند قند خون را کاهش دهد. اگر در حین مصرف این دارو دچار علائمی مثل تهوع، استفراغ، سرگیجه، بیحالی و لرزش شدید، اینها میتواند نشانه افت قند خون باشد و حتما باید به پزشک اطلاع داده شود. از عوارض دیگر، اسهال یا یبوست است و همچنین یک سری عوارض نادر تر ولی مهمتری هم وجود دارد، مثل بیماری های تیروئیدی از جمله گواتر و توده ی تیروئید، التهاب پانکراس، بیماری های کیسه صفرا و نارسایی کلیه.

داروشی ملیتاید تا چه حد می تواند باعث کاهش وزن شود؟

 دیده شده که به طور متوسط 5 تا 10 درصد وزن در طی 6 تا 12  ماه کاهش می یابد. اما بازهم این درصد بسته به متابولیسم بدن هر شخص، دوز دارو، رژیم غذایی و ورزش می تواند در اشخاص مختلف متفاوت باشد.

اگر قصد استفاده از داروهای تزریقی برای لاغری دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید و تحت نظر از این داروها استفاده کنید تا هم دوز مناسب استفاده شود و هم اگر دچار عوارض شدید و علائمی داشتید، پزشک بتواند علایم را کنترل کند.

در کلینیک دکتر راضیه جهانی تمامی داروهای تزریقی لاغری موجود می باشد و تحت نظر پزشک می توانید از این داروها برای درمان چاقی استفاده نمایید.